«Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που πιστεύουν στην ομορφιά των ονείρων τους.» Ελιονορ Ρούσβελτ
Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012
Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2012
Καλό μήνα!
Καλό μήνα και καλές γιορτές!
Μην ξεχάσετε να μοιράζετε πολύ, πολύ αγάπη σε όλους γύρο σας.
Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2012
Αυτή είναι η σπατάλη και η διαφθορά που έφερε επίτροπο στους δήμους
Με τις καταλήψεις εργαζομένων στους ΟΤΑ που διαμαρτύρονται
για το καθεστώς διαθεσιμότητας στο οποίο μπαίνουν υποχρεωτικά, έρχεται στο φως
ένα πρόβλημα γνωστό από καιρό: Η κακοδιαχείριση των Δήμων την οποία
επανειλημμένα επεσήμαναν το Ελεγκτικό Συνέδριο και ο Επιθεωρητής Δημόσιας
Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, αλλά η πολιτεία αδρανούσε να διαχειριστεί.
Ας σημειωθεί ότι νέο γύρο καταλήψεων ξεκινά από σήμερα η
ΠΟΕ-ΟΤΑ και εντείνει τις κινητοποιήσεις σε όλες τις υπηρεσίες των δήμων όπως σε
παιδικούς σταθμούς και ΚΕΠ. Ταυτόχρονα ξεκινάει νέο «κύμα» καταλήψεων σε ΧΥΤΑ
και αμαξοστάσια. Παράλληλα, η Ομοσπονδία καλεί ΚΕΔΕ και ΠΕΔΑ να αναστείλουν τη
λειτουργία των δήμων.
Πόρισμα-σοκ για τη διαφθορά στους δήμους
Τον περασμένο Μάρτιο το πόρισμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ήταν καταπέλτης για τη διαφθορά των Δήμων. Αποκάλυψε παρανομίες σε προσλήψεις,
παράνομη καταβολή αποζημιώσεων σε υπαλλήλους και ειδικούς συνεργάτες, χορήγηση
επιδομάτων ευθύνης σε διευθυντές χωρίς προσόντα, επιχορηγήσεις σε φορείς,
δαπάνες δημοσίων σχέσεων.
Τα ποσά που σπαταλήθηκαν τα τελευταία χρόνια ανέρχονται σε
εκατομμύρια ευρώ. Σήμερα οι Δήμοι εμφανίζουν χρέη 1,9 δισ. ευρώ από δάνεια αφού
μια από τις πληγές των ΟΤΑ αποτελεί ο άκρατος δανεισμός χωρίς αυστηρά κριτήρια
και προϋποθέσεις. Σύμφωνα με την καταγραφή από το υπουργείο Εσωτερικών στα 1,9
δισ. ευρώ πρέπει να προστεθούν και οφειλές των Δήμων προς τρίτους 1,27 δισ.
ευρώ!
Από τους 325 δήμους που προέκυψαν μετά τον Καλλικράτη, οι 58
παρουσίαζαν χρέος που υπερέβαινε το 100% των τακτικών τους εσόδων και σε
ορισμένες περιπτώσεις κυμαινόταν πάνω από το 150% των εσόδων τους.
Απορρίφθηκαν δαπάνες 77 εκατομμυρίων
Η έκθεση-σοκ του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρεται στον έλεγχο
δαπανών και εσόδων του συνόλου του Δημοσίου και περίπου τα μισά από τα
εντάλματα πληρωμής που δεν εγκρίθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο αφορούν δαπάνες
της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Συγκεκριμένα, επιστράφηκαν στους αποστολείς 7.264 εντάλματα
πληρωμής που είχαν εκδώσει δήμοι και νομαρχίες και αφορούσαν δαπάνες 77,7 εκατ.
ευρώ σε σύνολο 14.947 ενταλμάτων από το σύνολο των δημόσιων υπηρεσιών (ΝΠΔΔ,
υπουργεία) που δεν δικαιολογούνταν.
Σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το 2009,
δεν εγκρίθηκαν δαπάνες στους ΟΤΑ α' και β' βαθμού οι οποίες αφορούσαν παράνομες
προσλήψεις, καταβολή παράνομων αποζημιώσεων σε υπαλλήλους και ειδικούς
συνεργάτες δήμων, μη νόμιμη καταβολή επιδομάτων ευθύνης σε διευθυντές που δεν
είχαν τις προϋποθέσεις να τοποθετηθούν σε θέσεις ευθύνης, καθώς και παράνομες
υπερωρίες.
Μία μεγάλη κατηγορία περιπτώσεων δαπανών στους ΟΤΑ που δεν
εγκρίθηκαν αφορά επιχορηγήσεις σωματείων για δραστηριότητες άσχετες με τους
σκοπούς τους, δαπάνες δημοσίων σχέσεων, εθιμοτυπίας και βραβείων, παράθεση
γευμάτων, δεξιώσεων, φωτογραφιών, προμήθειας λουλουδιών και καταχωρίσεων σε
τοπικές εφημερίδες.
Εξοδα που προκαλούν ακόμα και έναν χρόνο πριν από την
εκδήλωση της οικονομικής κρίσης, αφού υπήρχε θεσμικό πλαίσιο που έθετε όρους
στις δαπάνες δημοσίων σχέσεων.
Εκαναν διαφήμιση στην τηλεόραση
Οπως αναφέρει η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου,
καταγράφηκαν φαινόμενα δαπανών για τηλεοπτική προβολή των δήμων από τοπικούς
τηλεοπτικούς σταθμούς, ενώ από την απόφαση ανάθεσης και την εκκαθάριση δεν ήταν
δυνατόν να διαπιστωθεί σαφώς αν εξυπηρετούσαν λειτουργικές ανάγκες των δήμων.
Παράλληλα καταγράφηκαν και 130 χρηματικά εντάλματα συνολικού
ποσού ευρώ 4.765.788,99, τα οποία εξοφλήθηκαν με ευθύνη των δημάρχων των δήμων
ή προέδρων κοινοτήτων παρά τη γνωμοδότηση των αρμόδιων υπηρεσιών ότι οι
συγκεκριμένες δαπάνες δεν είναι σύννομες.
Δεν εισπράττουν τους φόρους οι δήμαρχοι
Η έκθεση καταγράφει επίσης ότι οι δήμοι καθυστερούν να
εισπράξουν νομοθετημένους πόρους (φόρους και τέλη), καθώς και βεβαιωμένες
απαιτήσεις. Με το θεσμικό πλαίσιο που ίσχυε πριν από τον «Καλλικράτη»,
μπορούσαν να μεταφέρουν δαπάνες από έτος σε έτος ακόμα και πέραν της τετραετίας
προκειμένου να εξυπηρετήσουν δημότες ή εταιρείες που χρωστούσαν στους ΟΤΑ.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο αναφέρει στην Εκθεσή του ότι οι
συνέπειες του φαινομένου αυτού ήταν η έλλειψη επαρκών πιστώσεων για την
ικανοποίηση των πιστωτών τους, η προσφυγή στη Δικαιοσύνη των τελευταίων και στη
συνέχεια η επιβάρυνση των ΟΤΑ με τόκους, δικαστικά έξοδα και αμοιβές δικηγόρων.
Τρελά δάνεια
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών, το 2010 οι
πρωταθλητές στη δανειοδότηση ήταν: Δήμος Φυλής 358%, Δήμος Αμαρουσίου 284%,
Δήμος Περάματος 264%, Δήμος Αχαρνών 264%, Δήμος Πειραιώς 229%, Δήμος
Σπάτων-Αρτέμιδος 209%, Δήμος Αγιάς 206%, Δήμος Δίου - Ολύμπου 195%, Δήμος Ρόδου
191%, Δήμος Καρδίτσας 188%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δάνεια που είχαν λάβει οι δήμοι
Ζωγράφου και Αχαρνών από ξένες τράπεζες και δεν εξυπηρετούνταν παραλίγο να
«μπλοκάρουν» τη δόση προς τη χώρα από πλευράς του ΔΝΤ, το καλοκαίρι του 2011.
Ο χορός των εκατομμυρίων
Εντύπωση προκαλούν κραυγαλέες περιπτώσεις δαπανών από δήμους
που αφορούσαν αμοιβές συνεργατών, επιχορηγήσεις για την αγορά πρώτης κατοικίας
σε υπαλλήλους, χρηματοδοτήσεις σε συλλόγους μέχρι και σε κόμματα.
Στον Δήμο Αλεξανδρούπολης επιστράφηκε ένταλμα πληρωμής
15.666 ευρώ που αφορούσε αποδοχές και έξοδα κίνησης 8 υπαλλήλων αορίστου
χρόνου, οι οποίοι είχαν μεταφερθεί από Δημοτική Επιχείρηση (ΔΕΠΕΑ) στον Δήμο.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε παράνομες τις μετατάξεις, αφού οι υπάλληλοι δεν
παρείχαν τις υπηρεσίες τους στη ΔΕΠΕΑ μέχρι τις 31-12-2005, και παράλληλα όταν
ίσχυσε η διαδικασία μεταφοράς προσωπικού στον Δήμο η ΔΕΠΕΑ ήταν υπό εκκαθάριση.
Αντίστοιχες περιπτώσεις καταγράφηκαν στον Δήμο Διδυμοτείχου για ποσό 240.000
ευρώ.
Στον Δήμο Αλεξανδρούπολης επίσης δεν καταβλήθηκε ποσό 6.486
ευρώ σε υπάλληλο για την πρώτη δόση επιδότησης με σκοπό την ανέγερση κατοικίας
σε προβληματική περιοχή γιατί από τον έλεγχο προέκυψε ότι η σύζυγος του
«δικαιούχου» διέθετε στην ίδια οικοδομή διαμέρισμα 87,49 τ.μ.!
Παρόμοια περίπτωση καταγράφηκε και στον Δήμο Ξάνθης, όπου
δεν εγκρίθηκαν εντάλματα 23.048 ευρώ για την επιδότηση ανέγερσης κατοικίας σε
δύο περιπτώσεις όπου διαπιστώθηκε α) ότι οι σύζυγοι των υπαλλήλων είχαν πλήρη
κυριότητα άλλης κατοικίας, και β) ότι οι εργασίες ανέγερσης είχαν ξεκινήσει
πριν τον διορισμό των υπαλλήλων!
Ο Δήμος Φιλιππαίων προσπάθησε ανεπιτυχώς να αποδώσει 2.535
ευρώ σε ειδικούς συμβούλους και επιστημονικούς συνεργάτες του Δημάρχου ως κατ'
αποκοπήν έξοδα κίνησης για τον μήνα Ιανουάριο, όταν -σύμφωνα με τον νόμο-
δικαιούνται μηνιαίως μόλις 325 ευρώ, ποσό το οποίο τελικά και έλαβαν.
Συμβασιούχος υπάλληλος στον Δ. Τρίγλιας με ειδικότητα επόπτη
διανομέα είχε τοποθετηθεί στην κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης χωρίς να
έχει απολυτήριο Λυκείου.
Ο Δήμος Ζωγράφου προσπάθησε να αποδώσει 51.916 ευρώ για την
ασφάλιση της δημοτικής περιουσίας σε εταιρεία όπου κρίθηκε ότι είχε τη
συμφερότερη προσφορά και όχι στον μειοδότη του διαγωνισμού.
Ο Δήμος Αν. Λιοσίων δεν κατάφερε -εξαιτίας του Ελεγκτικού
Συνεδρίου- να αμείψει με 57.120 ευρώ ορκωτό ελεγκτή για την εκκαθάριση
δημοτικής επιχείρησης, γιατί έπρεπε η ίδια να προσδιορίσει και να καταβάλει την
αμοιβή.
Ποσό 205.852 ευρώ ανατέθηκε απ΄ ευθείας χωρίς διαγωνισμό από
τον Πολιτιστικό Οργανισμό Δήμου Αθηναίων για διοργάνωση πολιτιστικών
εκδηλώσεων. Η δαπάνη «κόπηκε» από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Εκθεση Ρακιτζή για τη διαφθορά στους Δήμους
Οι Δήμοι, η Υγεία και οι Εφορίες είναι η τριάδα της
διαφθοράς, σύμφωνα με την έκθεση του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για το 2011
Λέανδρου Ρακιντζή, ο οποίος εξέτασε 1.403 υποθέσεις και παρέπεμψε στον
εισαγγελέα 393.
Σύμφωνα με την έκθεση, το 2011 κοινοποιήθηκαν 1.900
πειθαρχικές αποφάσεις μονομελών και συλλογικών πειθαρχικών οργάνων που
εκδίκασαν πειθαρχικές υποθέσεις σε πρώτο βαθμό. Από τις αποφάσεις αυτές οι
1.245 αφορούσαν το στενό δημόσιο τομέα, δηλαδή δημόσιες υπηρεσίες, νομικά
πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ α' και β' βαθμού και οι 655 τον ευρύτερο δημόσιο
τομέα, δηλαδή, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (δημόσιες επιχειρήσεις και
οργανισμοί). Η οικονομική διαχείριση αποτέλεσε το βασικό περιεχόμενο των
περισσότερων υποθέσεων (44,7% του συνόλου) με τα πολεοδομικά και περιβαλλοντικά
ζητήματα να ακολουθούν (12,5% συνολικά).
Η μεταφορά πολλών αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση
στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είχε ως συνέπεια η πλειονότητα των υποθέσεων που
εξετάσθηκαν (33,1%) να αφορά δήμους και δημοτικές επιχειρήσεις, το 24,2%
δημόσιες υπηρεσίες, το 9,3% εποπτευόμενους ιδιωτικούς φορείς και το 7,8%
περιφέρειες.
Πρώτη γεωγραφική περιφέρεια στη διαφθορά και για το 2011 η
Αττική βρίσκεται τόσο σε ό,τι αφορά στους δήμους όσο και σε ό,τι αφορά στις
λοιπές υπηρεσίες, στις οποίες βέβαια περιλαμβάνονται και τα υπουργεία και οι
υπόλοιπες κεντρικές κρατικές δομές.
Σε επίπεδο υποθέσεων ανά 100.000 κατοίκους, τα πρωτεία
κατέχουν η Περιφέρεια Ηπείρου (19,8%) και η Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας (19,6%),
ακολουθούμενες από την Περιφέρεια Β. Αιγαίου (18%) και την Περιφέρεια
Πελοποννήσου (16,1%). Η Περιφέρεια Αττικής, σε εκτίμηση ανά 100.000 κατοίκους,
κατέχει την 7η θέση με το 13% των υποθέσεων.
Χαρακτηριστικές μερικές υποθέσεις:
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτέλεσε το μακρύ χέρι του πολιτικού
συστήματος τα τελευταία 30 χρόνια, παίρνοντας τον τίτλο του πρωταθλητή σε
φαινόμενα κακοδιαχείρισης, σύμφωνα με την έκθεση Ρακιτζή.
Παράνομες προσλήψεις, αδυναμία διαχείρισης σημαντικών
αρμοδιοτήτων, «ρουσφετολογικές» μετακινήσεις εργαζομένων από τομείς αιχμής
(καθαριότητα) σε γραφεία με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πλασματικές ανάγκες σε
προσωπικό, σκάνδαλα σε πολεοδομίες και γραφεία που παρείχαν βεβαιώσεις
ιθαγένειας, αποτελούν μερικά από τα χαρακτηριστικά της άσκησης εξουσίας στους
δήμους που παρατηρήθηκαν τα τελευταία 30 χρόνια στη λογική της διεκδίκησης
πόρων από την κεντρική εξουσία και εκβιάζοντας κράτος και κοινωνία με την
αποκομιδή των σκουπιδιών.
Μείωση πόρων
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση «μπήκε» στο μάτι της τρόικας από το
πρώτο Μνημόνιο και μέχρι σήμερα οι πόροι των δήμων έχουν μειωθεί κατά 60%. Οι
διοικήσεις αρκετών ΟΤΑ έφτασαν σε σημείο να καταβάλλουν μόνο τη μισθοδοσία,
καθώς ο υψηλός δανεισμός που διαθέτουν καθιστά απαγορευτική κάθε άλλη επένδυση.
Με τον Καλλικράτη μπήκαν όρια στη δανειοδότηση των ΟΤΑ και προβλέφθηκε
πρόγραμμα οικονομικής εξυγίανσης που όμως δεν εφαρμόστηκε πλήρως, με αποτέλεσμα
να απαιτούνται νέες παρεμβάσεις για τη «διάσωση» των ΟΤΑ.
Παρά τις σημαντικές κατακτήσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τα
προηγούμενα χρόνια (δημιουργία δικτύων υποδομών, δίκτυα κοινωνικών υπηρεσιών,
μεταφορά αρμοδιοτήτων με τον Καλλικράτη), οι δήμαρχοι και οι διοικήσεις των
ΟΤΑ, δέσμιες των εξαρτήσεων που έχουν με τους εργαζόμενους, δεν είναι ικανές να
αναζητήσουν λύσεις προκειμένου να διαχειριστούν την οικονομική κρίση.
Οι υποδειγματικοί ΟΤΑ
Ακόμα και φωτεινά παραδείγματα υποδειγματικών ΟΤΑ που
προσέφεραν πρότυπες υπηρεσίες στους πολίτες, όπως επίσης και η παροχή
κοινωνικών υπηρεσιών (βοήθεια στο σπίτι) σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης που
βιώνει η χώρα, καταρρέουν καθώς δεν είχαν χτιστεί σε στέρεες και μόνιμες
βάσεις.
Εξαίρεση αποτελούν οι δήμοι Ιλίου, Αμφιλοχίας, Καλλιθέας,
Παλαιού Φαλήρου οι οποίοι όχι μόνο δεν εμφανίζουν έλλειμμα και δεν έχουν
οφειλές, αλλά βρίσκονται σε τροχιά ανάπτυξης.
«Ομηροι» οι πολίτες
Τα σπασμένα της κακοδιαχείρισης των Δήμων θα κληθούν να
πληρώσουν οι πολίτες οι οποίοι θα δουν το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) ακόμη
και να δεκαπλασιάζεται σε περίπτωση που διαπιστωθεί απόκλιση της τήρησης του
προϋπολογισμού ενός Δήμου.
Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις θα λειτουργεί σε μηνιαία βάση
Παρατηρητήριο ελέγχου της εκτέλεσης των προϋπολογισμών των δήμων και των
νομικών τους προσώπων. Σε περίπτωση σημαντικής απόκλισης κατά 10% στους
τριμηνιαίους στόχους και δεν συμμορφωθεί ο δήμος μετά τις εκθέσεις του
Παρατηρητίου εντός εξαμήνου, τότε θα υπάγεται αυτομάτως ο δήμος σε πρόγραμμα
εξυγίανσης.
30 χρόνια διορισμοί χωρίς έλεγχο
Από τα μέσα της δεκαετίας του '80 οι δημοτικές αρχές χωρίς
έλεγχο μονιμοποιούσαν τους συμβασιούχους σε προγράμματα αυτεπιστασίας, για να
ενισχύσουν την καθαριότητα και τις τεχνικές υπηρεσίες. Οι ανεξέλεγκτες
προσλήψεις στους ΟΤΑ συνεχίστηκαν και κατόπιν στις δημοτικές επιχειρήσεις, όπου
γίνονταν διορισμοί χωρίς έλεγχο από το κράτος.
Ακολούθησαν οι μονιμοποιήσεις συμβασιούχων, οι οποίοι χωρίς
τον έλεγχο του ΑΣΕΠ διορίζονταν ύστερα από σχετικές τροπολογίες της Βουλής,
καθώς προβλεπόταν ότι κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες έπειτα από 24 μήνες
συνεχούς παρουσίας.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα δήμου της Αττικής που
μονιμοποίησε σε δημοτική επιχείρηση 150 εργαζομένους με κοινοτικό πρόγραμμα, οι
οποίοι προσελήφθησαν μέσω ΟΑΕΔ με τη δικαιολογία ότι καλύπτουν πάγιες και
διαρκείς ανάγκες. Μετά την αλλαγή της δημοτικής αρχής ο νέος δήμαρχος δεν
επιθυμούσε να συνεχίσουν την εργασία τους στον δήμο, κατηγορώντας την
προηγούμενη διοίκηση για παράνομες προσλήψεις.
Τελικά, παρόλο που κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες,
μεταφέρθηκαν στη Νομαρχία Αθηνών και τοποθετήθηκαν σε διάφορες υπηρεσίες.
Σύμφωνα με καταγγελίες, οι διοικήσεις συγκεκριμένων δήμων πλήρωναν κανονικά
τους εργαζομένους σε περιόδους απεργίας.
Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2012
Όταν η συνέχεια γίνεται ζόρικη, οι ζόρικοι συνεχίζουν.
“Όταν η συνέχεια γίνεται ζόρικη, οι ζόρικοι συνεχίζουν.”
“Μη ρωτάς τι μπορεί να κάνει η χώρα σου για σένα, αλλά τι
μπορείς να κάνεις εσύ για τη χώρα σου.”
“Ένα έθνος που έχει ξεχάσει την ποιότητα του θάρρους που
έχει αποδείξει σε όλους στο παρελθόν, δεν είναι τόσο πιθανό να επιμένει σε
αυτό. η να θεωρεί ότι αυτή την ποιότητα θα την βρει στους ηγέτες που διαλέγει
σήμερα- αφού στην πραγματικότητα την έχει ξεχάσει.”
“Τα προβλήματα του κόσμου δεν είναι δυνατόν να λυθούν από
σκεπτικιστές και κυνικοί των οποίων οι ορίζοντες περιορίζονται από τις
προφανείς πραγματικότητες. Χρειαζόμαστε ανθρώπους που μπορούν να ονειρεύονται
πράγματα που ποτέ δεν υπήρχαν.”
“Η αλλαγή είναι ο νόμος της ζωής. Και εκείνοι που κοιτάζουν
μόνο το παρελθόν ή το παρόν είναι βέβαιο ότι θα χάσουν το μέλλον.”
“Εάν μια ελεύθερη κοινωνία δεν μπορεί να βοηθήσει τους
πολλούς που ζουν στην φτώχεια, δεν μπορεί να σώσει τους λίγους που είναι
πλούσιοι.”
“Έχουμε τη δύναμη να γινόμαστε η καλύτερη γενιά της
ανθρωπότητας στην ιστορία του κόσμου, ή να είμαστε η τελευταία.”
“Στη μακρά ιστορία του κόσμου, λίγων μόνο γενεών έχει
χορηγηθεί το ρόλο του υπερασπιστή της ελευθερίας στην ώρα μεγαλύτερου κίνδυνού.
Δεν αποποιούμαι αυτής της ευθύνης - την χαιρετίζω.”
“Η άγνοια ενός ψηφοφόρου σε μια δημοκρατία βλάπτει την
ασφάλεια όλων.”
“Πολύ συχνά εμείς ... απολαμβάνουμε την άνεση της γνώμης
χωρίς την ταλαιπωρία της σκέψης.”
“Αν δεν μπορούμε να τερματίσουμε τώρα τις διαφορές μας,
τουλάχιστον μπορούμε να βοηθήσουμε να κάνουμε τον κόσμο ασφαλή για τη
διαφορετικότητα.”
Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι
Σαν σημερα- 22 Νοεμβριου- 1963 δωλοφωνηθηκε ο 35ος κατά
σειρά Πρόεδρος των ΗΠΑ
Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012
Το Πολυτεχνείο έχει νεκρούς και δεν τους διαπραγματευόμαστε
"Το Πολυτεχνείο έχει νεκρούς και δεν τους
διαπραγματευόμαστε". Με αυτή τη λιτή δήλωση η αντιπρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου
Πολυτεχνείου, κ. Τόνια Μωροπούλου σχολίασε την στάση της Χρυσής Αυγής να αμφισβητεί με ανιστόρητο και
γλοιώδη τρόπο την ύπαρξη θυμάτων κατά τη διάρκεια της εξέγερσης του
Πολυτεχνείου. Ωστόσο, πάρα την μαύρη και αναμενόμενη προπαγάνδα της ακροδεξιάς
οργάνωσης, είναι απολύτως θεμιτό να οριστικοποιηθεί επιτέλους ο ακριβής αριθμός
των νεκρών της νύχτας της 17ης Νοεμβρίου.
Τελικά πόσοι ήταν οι νεκροί του Πολυτεχνείου; Ποια είναι τα
επίσημα ευρήματα και ποιες φήμες κυκλοφορούσαν στον τύπο της εποχής;
Για πρώτη φορά επίσημη καταγραφή έλαβε χώρα τον Οκτώβριο του
1974, από τον εισαγγελέα Δημήτρη Τσεβά. Η έρευνα έκανε λόγο για 18 επίσημους ή
πλήρως βεβαιωθέντες νεκρούς και 16 άγνωστους "βασίμως προκύπτοντες".
Ένα χρόνο αργότερα ο αντιεισαγγελέας εφετών Ιωάννης Ζαγκίνης
έκανε λόγο για 23 νεκρούς. Στη διάρκεια της δίκης που ακολούθησε προστέθηκε
ακόμη ένα θύμα. Οι πρώτες δημοσιογραφικές απόπειρες της εποχής για την
καταγραφή των γεγονότων μιλούσαν για 59 νεκρούς ή και 79 θύματα, με βάση τον
κατάλογο Γεωργούλα.
Στη συνέχεια το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, με διευθυντή το
Λεωνίδα Καλλιβρετάκη, ξεκίνησε το 2002 έρευνα με τίτλο "τεκμηριώνοντας τα
γεγονότα του Νοεμβρίου 1973" για να εξιχνιαστεί ο ακριβής αριθμός των
πεσσόντων. Ο κ. Καλλιβρετάκης δηλώνει για την έρευνα: «η χαώδης και ατεκμηρίωτη
πληροφόρηση που υπάρχει γύρω από το ζήτημα, δεν είναι δυνατόν να απολαμβάνει
εσαεί αυτήν την ιδιότυπη ασυλία, στο όνομα της δήθεν προστασίας της φήμης του
Πολυτεχνείου».
Η έρευνα δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα και συνεχώς ανανεώνεται,
αλλά έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα πρώτα επίσημα στοιχεία και τα ονόματα των
τεκμηριωμένων περιπτώσεων.
Ο αριθμός των επωνύμων νεκρών ανέρχεται σε 24, ενώ αυτός των
νεκρών αγνώστων στοιχείων σε 16. Η έρευνα εξετάζει 30 επώνυμες περιπτώσεις, που
εμφανίζονται συνεχώς από το 1974 στους περισσότερους καταλόγους θυμάτων, χωρίς
να έχουν ποτέ βεβαιωθεί. Όλες αυτές οι περιπτώσεις παραμένουν σε εκκρεμότητα
χωρίς να υπάρχει ακόμα κάποια εξέλιξη για το αν θα τεκμηριωθούν ή αν θα
απορριφθούν. Επιπλέον οι τραυματίες των γεγονότων του Πολυτεχνείου που
νοσηλεύτηκαν σε νοσοκομείο ή κλινική και έχουν πιστοποιηθεί ανέρχονται σε
1.103, ενώ αδιευκρίνιστος παραμένει ο αριθμός των τραυματιών που δεν έτυχαν
καμίας φροντίδας.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και ορισμένα ακόμα στοιχεία της
έρευνας του Εθνικού Ιδρύματος:
• Η κατάληψη
κράτησε 56 ώρες.
• Υπήρξαν 5.000
διαδηλωτές μέσα στο Πολυτεχνείο, 10.000 στην άμεση περίμετρο και 100.000 σε
διάσπαρτες διαδηλώσεις.
• Συνολικά έγιναν
2.000 συλλήψεις, 24 φόνοι, 128 απόπειρες ανθρωποκτονίας, 1.103 τραυματισμοί
πολιτών και 61 τραυματισμοί αστυνομικών.
• Η αστυνομία
χρησιμοποίησε 24.000 φυσίγγια, η φρουρά του υπουργείου Δημόσιας Τάξης 2.192 και
οι στρατιώτες έριξαν 300.000 φυσίγγια.
Τι απέγινε η γενιά του Πολυτεχνείου;
Πέρασαν 39 χρόνια από τη στιγμή που ο στρατός έμπαινε δια
της βίας στο κατειλημμένο από φοιτητές Πολυτεχνείο. Ήταν ξημερώματα της 17ης
Νοεμβρίου όταν τα τανκς έσπαγαν την πόρτα, με τους ΛΟΚατζίδες που ακολούθησαν
να βγάζουν έξω τους φοιτητές και τα όργανα καταστολής της χούντας να
πραγματοποιούν εν ψυχρώ δολοφονίες όλη τη νύχτα.
Αυτός ήταν ο επίλογος της εξέγερσης του Νοεμβρίου και την
επόμενη ημέρα ήταν πλέον ολοφάνερο πως
το ιστορικό αυτό γεγονός σηματοδοτούσε
την αρχή για τη νέα εποχή στην οποία έμπαινε η χώρα.
Τα γεγονότα του Πολυτεχνείου ήταν η αρχή του τέλους για την
χούντα των Συνταγματαρχών και παράλληλα η έναρξη της μεταπολίτευσης. Τα χρόνια
της αλλαγής, της δημοκρατίας και της οικονομικής ανάπτυξης, αλλά και τα χρόνια
της διαφθοράς, των σκανδάλων και της
απαξίωσης του πολιτικού συστήματος.
Σημείο αναφοράς την περίοδο της μεταπολίτευσης, αποτελούν
και οι πρωταγωνιστές των ημερών εκείνων,
η αλλιώς η γενιά του Πολυτεχνείου, όπως έχουμε συνηθίσει να τους αποκαλούμε.
Η εξέγερση του Πολυτεχνείου, εισιτήριο για την πολιτική
σταδιοδρομία
Η γενιά αυτή, ήταν μια «τυχερή» γενιά, καθώς εκπρόσωποί της,
σημάδεψαν την μετέπειτα πολιτική και οικονομική ζωή της χώρας. Ένα κομμάτι
επέλεξε να «εξαργυρώσει» την αγωνιστική παρουσία του στην κατάληψη του
Πολυτεχνείου για να ακολουθήσει καριέρα στην πολιτική. Κάποιοι μάλιστα,
κατέλαβαν υπουργικές θέσεις, αλλά και αλλά και ευρωπαϊκά αξιώματα, ενώ οι
περισσότεροι μετατοπίστηκαν στο ιδεολογικό φάσμα (άλλοι προς το κέντρο και
άλλοι προς τα δεξιά).
Ο Μίμης Ανδρουλάκης λόγου χάρη που υπήρξε βασικό μέλος της
Συντονιστικής Επιτροπής κατάληψης το 1973 πέρασε σχεδόν από όλα τα κόμματα της
αριστεράς: Από τον ακροαριστερό ΚΟ Μαχητής, στην ΚΝΕ και το ΚΚΕ, και στη
συνέχεια στο Συνασπισμό αλλά και στο ΠΑΣΟΚ. Βρίσκεται στα βουλευτικά έδρανα επί
σειρά ετών, ενώ προσφάτως ανεξαρτητοποιήθηκε, κάνοντας παράλληλα άνοιγμα προς
το ΣΥΡΙΖΑ.
Εποχή άφησαν και οι πολιτικές μεταλλάξεις του Χρύσανθου
Λαζαρίδη, ο οποίος από την ΕΚΟΝ – Ρήγας Φεραίος όπου ήταν οργανωμένος κατά την
περίοδο που διατέλεσε μέλος της συντονιστικής επιτροπής στην κατάληψη του ΕΜΠ ,
πέρασε στη Β' Πανελλαδική και από εκεί στην ΕΑΡ για να καταλήξει εντέλει «δεξί
χέρι» του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.
Από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της συντονιστικής ήταν και ο
Κώστας Λαλιώτης. Ιδρυτικό και προβεβλημένο στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, υπεύθυνος
σχεδιασμού των εκλογικών αναμετρήσεων του κόμματος από το 1974 έως και το 2004,
αλλά και υπουργός στις κυβερνήσεις του Κώστα Σημίτη και του Ανδρέα Παπανδρέου.
Διετέλεσε μάλιστα και γραμματέας του κόμματος, ενώ από το 2003 και έπειτα
σταδιακά αποτραβήχτηκε από τα φώτα της δημοσιότητας, παραμένοντας ωστόσο
«πράσινος».
Στη γενιά του Πολυτεχνείου ανήκει και ο Δημήτρης
Χατζησωκράτης. Ρηγάς εκείνη την εποχή, πέρασε στο ΚΚΕ Εσωτερικού και από εκεί
στο ΕΑΡ, τον Συνασπισμό και το ΣΥΡΙΖΑ, όπου υπήρξε από τους κύριους εκφραστές
του Ανανεωτικού Ρεύματος μαζί με τον Φώτη Κουβέλη. Πλέον στέλεχος της ΔΗΜΑΡ
αλλά και «αρχιτέκτονας» διακομματικής συμφωνίας με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, μετά τις
εκλογές της 17ης Ιουνίου.
Μία από τις πιο σημαίνουσες φυσιογνωμίες της εποχής εκείνης
ήταν και η Μαρία Δαμανάκη. Για την ακρίβεια η φωνή της, αφού υπήρξε η εκφωνήτρια του ραδιοσταθμού του
Πολυτεχνείου τις ημέρες τη κατάληψης. Πέρασε από την ΚΝΕ, έγινε στέλεχος του
ΚΚΕ. Μετά τη διάσπαση , βρέθηκε στο Συνασπισμό όπου και διετέλεσε πρόεδρος του
κόμματος, ενώ αργότερα προσχώρησε στο ΠΑΣΟΚ. Βουλευτής επί σειρά ετών, σήμερα είναι Επίτροπος της Κομισιόν, υπεύθυνη
για τις θάλασσες και την αλιεία, με τις παρεμβάσεις της υπέρ της λιτότητας στην
Ελλάδα να την κρατούν συχνά – πυκνά στην επικαιρότητα.
Ο Στέφανος Τζουμάκας και αυτός με τη σειρά του ήταν ανάμεσα
στα κεντρικά πρόσωπα της εξέγερσης. Ήταν
ένας από τους διαπραγματευτές (μαζί με Λαλιώτη – Σταμέλο) με τον στρατό πριν
από την είσοδο του τανκ, ενώ πρωτοστάτησε στις καταλήψεις της Νομικής το 72-73.
Στη μεταπολίτευση βρέθηκε στην ΠΑΣΠ, διετέλεσε και γραμματέας της ΕΦΕΕ.
Παπανδρεϊκός μέχρι το... μεδούλι, ο Τζουμάκας υπήρξε υψηλόβαθμο στέλεχος του
ΠΑΣΟΚ, (έχει περάσει από την Κεντρική Επιτροπή και από την Εκτελεστική
Γραμματεία), ενώ πέρασε και από υπουργικές θέσεις.
Ο Νίκος Μπίστης, γνωστός περισσότερο για τη δράση του στις
καταλήψεις της Νομικής, με συμμετοχή και στο Πολυτεχνείο, ξεκίνησε την πολιτική
του σταδιοδρομία από την ΚΝΕ, μεταπήδησε στο Συνασπισμό και από εκεί στο ΠΑΣΟΚ,
όπου διατέλεσε και υφυπουργός στην κυβέρνηση Σημίτη το 2000. Πρόσφατα βρέθηκε
στη ΔΗΜΑΡ, με τον Φώτη Κουβέλη να τον τοποθετεί υπεύθυνο διεύρυνσης του
κόμματος.
Ένας από τους ξεχασμένους πρωταγωνιστές των ημερών εκείνων
είναι και ο Νίκος Χριστοδουλάκης. Υπεύθυνος του πομπού του ραδιοσταθμού του
Πολυτεχνείου, το 1993 εντάσσεται στο ΠΑΣΟΚ. Πέρασε από διάφορα οικονομικά
υπουργεία, ενώ ήταν βασικός συνεργάτης του Κώστα Σημίτη. Παράλληλα, υπήρξε ένας
από τους κύριους εκφραστές του ρεύματος των εκσυγχρονιστών μέσα στο κόμμα.
Μία ιδιάζουσα περίπτωση είναι αυτή της Νάντιας Βαλαβάνη, η
οποία παρά το γεγονός ότι είχε ενεργή δράση στον αντιδικτατορικό αγώνα και στην
κατάληψη του Πολυτεχνείου, ποτέ δεν έχτισε την πολιτική της καριέρα πάνω σε
αυτή την περίοδο. Έμεινε οργανωμένη μέχρι το 1989 στο ΚΚΕ, όπου και αποχώρησε.
Έκτοτε παρέμεινε ανένταχτη, έως και το 2009 όταν και επέλεξε να πολιτευτεί με
το ΣΥΡΙΖΑ με επικεφαλής τον Αλέξη
Τσίπρα.
Αυτοί που επέλεξαν την αποχή
Ωστόσο, υπήρξε και ένα άλλο κομμάτι της γενιάς του
Πολυτεχνείου, που πολέμησε με όπλο τις ιδέες του για τον εκδημοκρατισμό της
κοινωνίας. Αυτοί ήταν που βροντοφώναξαν το σύνθημα «ψωμί – παιδεία –
ελευθερία», και έπειτα αποτραβήχτηκαν από τα κοινά, στηρίζοντας όμως με τον
έναν ή τον άλλο τρόπο το κίνημα.
Ο Διονύσης Μαυρογένης, γνωστός για όχι μόνο για τον ηγετικό
του ρόλο στην κατάληψη του Πολυτεχνείου, αλλά και για την αντιδικτατορική του
δράση, πέρασε από το ΕΚΚΕ, και αργότερα παρέμεινε στο χώρο της αριστεράς ως
ανένταχτος. Σήμερα ασκεί το επάγγελμα
του φαρμακοποιού.
Στη συντονιστική επιτροπή της κατάληψης βρέθηκε και ο
δημοσιογράφος Γιώργος Φιλιππάκης, ο οποίος μάλιστα ήταν και επικεφαλής των
ομάδων περιφρούρησης της κατάληψης. Μεταπολιτευτικά βρέθηκε στις
Πανσπουδαστικές Κινήσεις (ΠΣΚ – το φοιτητικό της ΚΝΕ την περίοδο εκείνη) και
αργότερα πέρασε στο ΚΚΕ όπου παραμένει μέχρι σήμερα.
Άλλο ένα μέλος της ΣΕ της κατάληψης που ακολούθησε την
καριέρα του δημοσιογράφου ήταν και ο Δημήτρης Ψαρράς. Γνωστός ευρύτερα ως ένας
εκ της τριάδας που έγραφε τον «Ιό της Κυριακής» στην «Ελευθεροτυπία», ο Δ.
Ψαρράς υπήρξε ηγετικό στέλεχος τόσο της οργάνωσης ΕΚΟΝ Ρήγας Φεραίος, όσο και
από τη διάσπασή της, τη Β' Πανελλαδική.
Ένας από τους τρεις εκφωνητές του ραδιοσταθμού του
Πολυτεχνείου και αναπληρωματικό μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής ήταν ο
Δημήτρης Παπαχρήστος. Από το 1974 ανεξάρτητος στον χώρο της Αριστεράς, για ένα
διάστημα πλησίασε τον Κώστα Λαλιώτη, αλλά όχι και το ΠΑΣΟΚ. Αρθρογράφος, στις
ημέρες μας, συγγραφέας πολλών βιβλίων, σκηνοθέτης αλλά και ραδιοφωνικός
παραγωγός.
Εμβληματική μορφή της εξέγερσης υπήρξε και ο Νίκος
Ραβελάκης. Μετά τις ημέρες του Πολυτεχνείου, συνελήφθη πολλές φορές και
βασανίστηκε, κλείστηκε σε ψυχιατρείο, αλλά δεν λύγισε. Δεν δέχτηκε να φύγει στο εξωτερικό με
υποτροφία της χούντας. Δεν ολοκλήρωσε ποτέ τις σπουδές του στους Τοπογράφους
του ΕΜΠ.
Μέλος της επιτροπής κατάληψης ήταν και ο Σταύρος Λυγερός.
Ο Γνωστός δημοσιογράφος και αρθρογράφος
της Καθημερινής πέρασε από το χώρο της Άκρας Αριστεράς, ενώ ασχοληθεί
επισταμένως με την περίοδο αυτή, αφού έχει γράψει βιβλία και άρθρα για το
αντιδικτατορικό και το φοιτητικό κίνημα.
Ένας από αυτούς που βρέθηκαν στο Πολυτεχνείο εκείνες τις
ημέρες ήταν και ο γνωστός τραγουδιστής Διονύσης Τσακνής. Στο χώρο του ΚΚΕ
σταθερά από την περίοδο της μεταπολίτευσης, το 2010 αρνήθηκε την πρόταση του
ΣΥΡΙΖΑ να κατέβει υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων.
Πηγή Εδώ
και newpost.gr
και newpost.gr
Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012
ΤΟ ΦΩΝΑΖΩ ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΑΚΟΥΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ!!!!
ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑ ΔΕΝ ΠΑΕΙ!!!!! ΤΟ ΦΩΝΑΖΩ ΟΣΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΑ
ΕΛΠΙΔΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΥΠΟΤΥΠΩΔΗΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΑ ΤΑΞΗ!!!!! ΤΟ ΦΩΝΑΖΩ ΝΑ ΤΟ ΕΜΠΕΔΩΣΕΤΕ! ΤΟ
ΦΩΝΑΖΩ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ! ΤΟ ΦΩΝΑΖΩ- ΜΗΝ ΒΑΖΕΤΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΔΙΨΑΣΜΕΝΟΥΣ ΓΙΑ ΧΡΗΜΑ ΣΕ
ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΚΟΜΜΑΤΑ! ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ! ΘΑ ΤΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΕΤΕ ΟΛΑ! ΚΑΙ ΠΡΩΤΑ Π’ ΟΛΑ
ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΕΜΕΙΝΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ!!!!! ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΣΤΑΤΗ
ΣΤΙΓΜΗ, ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, ΑΡΙΣΤΕΡΟΙ
ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΑ ΛΟΓΙΑ! ΧΟΡΤΑΣΑΜΕ ΛΟΓΙΑ! ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΛΗΘΙΝΟΥΣ ΚΑΙ
ΟΧΙ ΦΤΙΑΓΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΝΤΥΠΑ! ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ! ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΑΟ ΓΙΑ ΤΟΝ
ΛΑΟ! ΤΟ ΦΩΝΑΖΩ ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΑΚΟΥΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ!!!!
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)